صفحه اصلی  »  خشونت خانگی و اجتماع  »  پناه به سحر و جادو ب...
اسفند
۲۶
پناه به سحر و جادو برای فرارازخشونت
خشونت خانگی و اجتماع
۰
, , ,
image_pdfimage_print

3461339288_b40685c625_o

عکس:  MissSomething

مژگان میراشرافی- مددکار اجتماعی

« سال هاست که فکر می کند مادرشوهرش او را طلسم کرده است. از زمانی که این زن را می شناسم به دنبال دعا نویس می گردد. اما از ابندای ازدواجشان تا به حال، شوهرش همواره به او خیانت می کند. حتی گاهی اوقات، او را از خانه بیرون کرده و درازای اجازه بازگشتش به خانه، از اوچک سفید امضا گرفته است. با این حال زن می گوید که شوهرش مرد بدی نیست و این مادرشوهرش است که آنها را جادو می کند.»

اعتقاد به سحر و جادو از زمان پیدایش اولین جوامع بشری وجود داشته است و همچنان نیز نقش پررنگی در جامعه مدرن دارد. تا جایی که اینگونه تفسیر می شود که یک اتفاق بدون وجود یک پروسه طبیعی، موجب وقوع رخدادی دیگرشده است و یا به عبارت دقیق تر، دو رخداد بدون یک رابطه منطقی به یکدیگر ربط داده می شوند. از دیدگاه اجتماعی، خرافه و جادو زمانی رواج یافت که انسان می خواست از اتفاقات آینده اطلاع یابد و از حوادث ناخوشایند جلوگیری کند، تا بدین وسیله برترس هایش فائق آمده و به نحوی به احساس امنیت دست یابد.

«بهاره ۱۰ سال پیش ازدواج کرد و دو فرزند ۴ و ۶ ساله دارد. او در جلسه مشاوره می گوید، شوهرش به شدت خرافاتی است. حدود یک ماه بعد از ازدواجشان، مادر بهاره یک مشت دعا، آهن و موی گره زده شده، از زیر فرش خانه شان پیدا کرده است که بروی تمامی آن ها نام بهاره و شوهرش نوشته شده بود. شوهرش اعتراف می کند که به شدت عاشق بهاره بوده و برای آنکه نامزدی آنها(بعد از اطلاع بهاره از ازدواج قبلی شوهرش) بهم نخورد به سراغ دعا نویس رفته و ازاو دعا گرفته است. بهاره می گوید: در این ۱۰ سال زندگی مشترک، شوهرم بدون مشورت با دعانویس هیچ کاری نمی کرد. او می گوید به تازگی شوهرش به او مشکوک شده و او را وادار به محدود کردن روابطش کرده چون دعا نویس به او گفته که زنش خیانت می کند.»

در میان مردم کشورما جدای ازجنسیت افراد، گرایش به باورهای خرافی سابقه ای دیرینه دارد و از گذشته های دور استفاده از سحر و جادو برای درمان و حل مشکلات رواج بسیاری داشته است؛ برای مثال هنگام نازایی زنان، برای شوهریابی و بخت گشایی دختران، تعیین جنسیت جنین، دیرزایی و سخت زایی و بیماری، بسیاری از مردم به  سحر و گرفتن طلسم به منظور گشایش در مشکلاتشان متوسل می گردند. این مسئله چنان با زندگی برخی از مردم عجین شده است که تقریبا تمام کارها و برنامه های زندگی این افراد تحت تاثیر باورهای خرافی آنان قرار می گیرد.

در حقیقت در بعد فردی نداشتن اعتماد به نفس، احساس تنهایی و درماندگی از حل ومواجهه با ناکامی های زندگی، افراد را به سمت باورهای خرافی سوق می دهد. خرافه گرایی در زندگی مشترک پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال دارد. بطور مثال اختلاف نظردر روابط زناشویی غیرقابل اجتناب است؛ اما کسی که به خرافه اعتقاد دارد پس از یک مشاجره خانوادگی به سراغ دعانویس می رود و تلاش می کند که به جای استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی به عنوان یک راه منطقی و عقلانی،  ازاین طریق مشکل خود را حل نماید.

اما موج جدید خرافه گرایی در ایران، گریبان بسیاری از خانواده هایی که در معرض آسیب های اجتماعی، هستند را فرا گرفته است. تا جایی که علنا” می توان در خیابان های پر تردد شهر تهران، تعداد زیادی از آگاهی های تبلیغاتی را دید که ادعا دارند، از طریق طلسم و رمالی می توانند مشکلات خانوادگی مردم را حل و فصل کنند.

« پسر۳۵ ساله اش معتاد به مواد مخدر است. تا به حال دوبار برای ترک اعتیاد او اقدام کرده و بستری شده اما به محض بیرون امدن از کمپ ترک اعتیاد، دوباره به سراغ مواد می رود. مادرش با این که زنی تحصیل کرده است می گوید: به تازگی همکارش دعا نویسی را به او معرفی کرده که در ازای یک میلیون و پانصد هزار تومان طلسم ترک اعتیاد می دهد. مادر چنان احساس درماندگی می کند  و از دعانویس تقاضای قرار ملاقات کرده است.»

« شوهرش شخصیتی شکاک و دست بزن دارد و او به واسطه شرایط خانوادگی اش نمی تواند از همسرش جدا شود. او که زن جوانی است می گوید، به توصیه دوستی به سراغ دعا نویس رفته و رمال به او محلولی داده که بواسطه نوشیدن آن شوهرش نسبت به او احساس خوبی پیدا می کند و در نظر شوهرش شیرین می شود.»

« چندسالی است که همسرش فوت کرده است. پسرانش به تازگی به مرز جوانی رسیده اند و در نبود پدر بسیار پرخاشگر شده اند. پسر ۱۸ ساله اش از او تقاضای خرید خودرو کرده و بعد از شنیدن جواب رد به او حمله ور شده و مادرش را کتک زده است. حال همه پسران از مادر تقاضای ارثیه پدری را کرده و از او خواسته اند که خانه را فروخته و سهم الارث آنان را بدهد. مادر به شدت نگران و مستاصل است. او می گوید از ترس آبرویش نمی خواهد در مورد خشونت پسرانش با اقوام نزدیک صحبت و تقاضای کمک کند. به سراغ دعانویس رفته و برای آرامش و سربه راه شدن پسرانش دعا و طلسمی در ازای ۲ میلیون تومان گرفته است.»

یکی از کارشناسان آسیب های اجتماعی در مورد رواج این پدیده در میان مردم می گوید: در رشد پدیده رمالی و جادو فقر اقتصادی و فرهنگی به صورت توامان دیده می شود به محض اینکه ناکامی ها بیشتر می شود و فرد نمی تواند به زندگی دلخواه خود دست یابد به سمت پدیده هایی که از عقلانیت به دورند مانند رمالی وجادوگری می رود. همچنین شرایط زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است و بسیاری از آنان فشارهای زیادی را متحمل می شوند. از اینرو برخی از مردم برای کاهش آلام ، تخلیه بار روانی و غلبه بریاس و ناامیدی به خرافه روی می آورند.

در چنین شرایطی رسانه های جمعی، دیداری، شنیداری و رسانه های مکتوب می توانند نقش اساسی را در آگاه سازی و ارتقای سطح فرهنگی افراد جامعه داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی براین باورند که جهت کنترل و پیشگیری از این پدیده اجتماعی، نباید از نقش و جایگاه فرهنگ سراها و خانه های فرهنگ محله غفلت نمود. با توجه به اینکه خانواده ها و بخصوص مادران و دختران جوان بیشترین گروه های مخاطب برنامه های این اماکن فرهنگی و اجتماعی می باشند؛ مسئولان می توانند با برگزاری جلسات آموزشی و برنامه های فرهنگی با حضور مشاوران خانواده موضوع خرافات و پیامدهای آن را، به چالش کشیده و در این زمینه آگاهی و آموزش های لازم را به خانواده ها بخصوص زنان و مادران ارائه نمایند.

منابع :

جامعه شناسی سحر و جادو، محسن محمودی مظفر

 http://www.jamejamonline.ir/newspreview/911895540062853106

 http://nasle-farda.ir/cms4/editorial.asp?id=-1556755633

  http://www.khabaronline.ir/detail/321655/culture/religion

 



Leave a reply

Your email address will not be published.

مشاوره حقوقی رایگان برای قربانیان خشونت خانگی

روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶ عصر تا ۱۰ شب مشاوران خانه امن پاسخگوی شما هستند.

مشاوره حقوقی رایـــگان

شماره تماس: ۸۵۳۱۲۶۰۰-۰۲۱