صفحه اصلی  »  خشونت خانگی و اجتماع  »  رابطه ای که قیمتش در...
آذر
۱۲
۱۳۹۲
رابطه ای که قیمتش در ساعت تعیین می شود
آذر ۱۲ ۱۳۹۲
خشونت خانگی و اجتماع
۱

image_pdfimage_print

 8602385197_8b03f60bbc_n

عکس:  aayushi.g24

رویا تاجی – روزنامه نگار

آن روزها  یواشکی بود ، چند جمله عربی که پیش نماز مسجد محله می‌خواند و مرد فقط می گفت” قَبِلتُ “.اما بعدها رسید به ثبت وسند و پای دفاتر رسمی به میان آمد.

می گویند “مد” دهه نود شده . ازدواج هایی که عمرشان موقت است و به “صیغه” معروفند.

آن وقتها زنان شرم صیغه شدن داشتند و مردان زن صیغه ای خود را پنهان می کردند. اما این روز ها تبلیغ فیسبوکی می گذارند و با استفاده از اینترنت، عکس و شماره تلفن و مکان ملاقات را نیز برای هم می فرستند.

کافیست در موتور جستجوگر گوگل  کلمه”صیغه” را بنویسی، در کسری از ثانیه میلیون ها سایت و وبلاگ و صفحه  باز می شود، و تو حق انتخاب داری از هر سن و هر شکلی، در هر شهر و هر محلی.

 سایت هایی که امکاناتی برای«صیغه یک‌ساعتی» و «صیغه بعد از افطار» هم دارند .( روزنامه ابتکار۸/۵/۱۳۹۱)

صیغه از کجا آمد به کجا می رود ؟

ازدواج موقت یا متعه از زمان پیامبر اسلام مشروعیت داشته و در زمان ابوبکر نیز عمل می‏شده؛ ولی خلیفه دوم آن را منع کرد.

این روایتی است که متون شیعه و سنی بر درستی آن هم عقیده اند. هر دو بر این اتفاق نظر دارند که متعه در صدر اسلام مدتی جایز بوده است. اما پس از آن فقهای شیعه وسنی با ادله روایتی و دلایل قرآنی حکم متفاوت بر آن دارند (سوره نساء، آیه ۲۴) .صیغه درشیعه حلال است و مباح و در اهل سنت حرام.

اینها را گفتم که بگویم، صدور اجازه ازدواج موقت به دوران  پیامبر بر می گردد. زمان عمر بن خطاب، که زندگی مسلمانان مرفّه بود، و مسلمانان در سایه ثروت‏هایشان زن صیغه می کردند.

 اما این روزها مسلمانان بدون داشتن ثروت هم مشتری صیغه اند .تا جایی که نسبت ازدواج موقت به ازدواج رسمی در ایران ۲ به ۱۰ است . این آماری است که علی مظفری نائب رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اعلام کرده است .

او می گوید: از آنجا که ازدواج موقت در کشور به ثبت نمی رسد، یافتن آمار دقیق از این نوع ازدواج بسیار سخت است اما با تحقیقات میدانی صورت گرفته می توان گفت به ازای هر ۱۰ ازدواج دائم، دو ازدواج موقت در کشور انجام شده است.

تازه این آمار ثبتی است ، آمارها هیچوقت در ایران راست نمی گویند. آمار های زیرپوستی بیش از اینهاست. این را کارشناسانی می گویند که مدام به تسهیل شرایط ازدواج تاکید دارند و نسبت به روند رو به رشد صیغه هشدار می دهند.

فعالان حقوق زنان هم معترضند آنها می گویند، با ثبت رسمی ازدواج موقت، قبح صیغه در جامعه می ریزد و پدیده چند  همسری رواج می یابد.

اما این روزها  جوانان در فضای مجازی به دنبال همسفری می گردند که فقط مسیر کوتاهی از زندگی را با او سفر کنند .

مشتریان صیغه چه کسانی هستند؟

آن وقت های نه زیاد دور، بیوه ها بودند و مردانی پا به سن گذاشته، اما این روزها دختران و پسران جوان هم در صف ازدواج موقتند. حتی بعضی علما صیغه دختر باکره را  بدون اذن پدر و جد پدری جایز می دانند، اما هستند فقهایی که اجازه پدر را لازم می دانند. اما عقد موقت با دختر باکره شاید مشکل شرعی نداشته باشد اما از نظر قانون همچنان مشکل دارد.

آنها صیغه می شوند و بعد در فضای مجازی تجربیات وخاطراتشان را به اشتراک می گذارند.

” مهریه زنانی که به عقد موقت در می آورم از کلام الله مجید تا چهار سکه بهار آزادی متفاوت است و سن آنها نیز از هفده سال تا ۳۵ سال بوده است”. این را جواد سی ساله در وبلاگ پارسا کلاپ- دختران و پسران نوشته است.[۱]

و رویا زنی است که ازدواج موقت را تجربه کرده ، ولی از تجربه خود خاطره بدی دارد دروبلاگ فوق نوشته است:” به دلیل محدودیت هایی که در ایران در زمینه ارتباطات مردان و زنان وجود دارد و همچنین قید و بندهایی که برای زنان مجرد یا بیوه برای سفر و کارهای مختلف وجود داشته است، ترجیح داده است که به عقد موقت یک ساله یک مرد درآید”.

رویا نوشته: از این ازدواج موقت هیچ چشم داشت مالی نداشته است اما همسر موقت وی به او وفادار نمانده و چند ماه قبل از پایان مدت صیغه، زن دیگری را به عقد دائم خود در آورده است.

 از این نمونه ها بی شمار است. دختران و پسرانی که زیر بار تعهد نمی روند وتن به ازدواجی می دهند که مدت دارد از یک ساعت  یک روز یا یک ماه تا ۹۹ سال.

قانون چه می گوید؟

ماده‌ی ۱۰۷۵ قانون مدنی٬ به ازدواج موقت در قوانین ایران رسمیت داده است. شرایط و ارکان اساسی نکاح منقطع (ازدواج موقت) عبارت‌اند از شرایط صحت نکاح دائم به اضافه‌  تعیین مدت مشخص و تعیین مهر معین برای زن.

 ازدواج موقت می تواند ثبت نشود. اما با این سه شرط ثبت ازدواج موقت الزامی است. “باردار شدن زوجه”، “توافق طرفین” و “شرط ضمن عقد”.این ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده است که سر و صدای زیادی کرد ولی در نهایت ابلاغ شد.

ماده‌  ۱۱۱۳ قانون مدنی هم به صیغه می پردازد: «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.» اما حتی در صورت شرط نفقه٬ ترک انفاق شوهر عمل مجرمانه نیست و زن تنها می‌تواند از دادگاه الزام شوهر به دادن نفقه را درخواست کند.

نفقه به زن تعلق نمی گیرد اما همه چیز بدست زن است یعنی تعیین مقدار مهریه و زمان و مدت عقد و طلاق بدست زن است و زن می تواند هنگام عقد هر شرطی بگذارد مثلا اینکه باهم “جماع” نکنند. این قانون صیغه است .

قانونی که سادگی آن، صیغه طرفداران صیغه را زیاد کرده است.گرچه هنوز مشخص نیست که چند درصد آنها ثبت می شوند.

حقوق مدنی ایران زنان را فاقد حرمت اجتماعی می کند

آنچه واضح است اینکه نه فقط در سالیان اخیر، بلکه در گستره وسیعی از تاریخ زیادخواهی جنسی مردان در اکتساب لذت از زنان از یک سو و وابستگی زنان در جامعه مردسالار به حمایت‌های مادی مردان از سوی دیگر، زمینه رشد مناسبات چند ضلعی در روابط زناشویی و جنسی را رقم زده‌است. بر همین اساس جوامع گوناگون قوانین گوناگونی برای چنین پدیده‌ای – چه در راستای مهار آن و چه در راستای ترویج قانونی آن- پدید آورده‌اند.

 ادیان نیز از همین رویه تبعیت می‌کنند و در دین اسلام و به ویژه در مذهب شیعه، داشتن چند همسر هم زمان و نیز رابطه جنسی شبه خانوادگی(صیغه) به عنوان حق مرد، مورد تایید بوده‌است.

اینها را مهدی آقازمانی جامعه شناس به خانه امن گفت.

او می گوید: چرایی این تایید به همان لذت جویی مردسالانه در فرهنگ حاکم بر جامعه‌ای که خاستگاه این آیین بوده‌است، باز می گردد.

این جامعه شناس می گوید: در سال‌های اخیر در ایران و با قدرت یافتن مذهبیون و دست اندازی ایشان بر ارکان قانونگذاری و… همواره با مدلل کردن این پدیده به نیاز زنان برای جلب حمایت مردان، نوعی کلاه شرعی برای خودفروشی زنان به صورت سیستماتیک طراحی شده و در قوانین مدنی جا گرفته‌است. در حالی که پیش از انقلاب در همین کشور، لایحه مترقی حمایت از خانواده -که به قانون تک همسری شهرت یافته بود- تدوین شد.

به گفته آقازمانی:  رشد روابط زناشویی خارج از ازدواج از پدیده‌های مرسوم جوامع رو به رشد است که درگیر معضلات اقتصادی هستند. اما تبدیل این پدیده‌اجتماعی به نظامی قانون‌مند، ضمن نادیده انگاشتن اصل صورت مسئله، این شائبه را دامن می زند که مبانی حقوق مدنی در ایران زنان را فاقد حرمت اجتماعی تلقی کرده و حمایت مرد از زن را نه در مقام خدمت انسانی بلکه در اندازه‌های معامله جنسی تنزل می دهد.

او می گوید: بدیهی است که اصولا اعتقاد بر این است که رابطه جنسی سالم بر اساس احساس عشق متقابل بین یک مرد و یک زن شکل می‌پذیرد و طبیعی است وجود روندی مانند صیغه بر اساس ادله قانونگذاران در نظام جمهوری اسلامی ضمن بی اعتبار کردن موضوعیت عشق در رابطه زن و مرد می‌کوشد تا زیاده‌خواهی جنسی مرد را با تضعیف جایگاه اجتماعی زن توجیه کرده و معتبر تلقی نماید. نتیجه این روند همچنان که دیده‌ می‌شود تنزل پیاپی شخصیت اجتماعی زنان در جامعه‌است و اگر قبول داشته باشیم که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، تنزل شخصیت اجتماعی آنان منجر به تنزل تمام جامعه خواهد بود.

 منبع:



  1. سعیدی said on دی ۱۳, ۱۳۹۲

    صیغه فاحشه گری است که آخوندها درست کرده اند. در دین اسلام خود پیامبر این عمل را حرام کرد نه خلیفه دوم. آخوندی که در پول و ناموس خیانت کرده چه ضمانتی هست که در دین صادق بوده باشد؟؟؟

Leave a reply

Your email address will not be published.

x


اکتبر، ماهی برای پیشگیری و مبارزه با خشونت خانگی برای همه


«یک ماه برای مبارزه با خشونت خانگی»