صفحه اصلی  »  خشونت خانگی و اجتماع  »  وقتی به ازدواج موقت ...
شهریور
۱۵
۱۳۹۲
وقتی به ازدواج موقت می‌پردازیم، یعنی تنها به کارکرد جنسی خانواده توجه می‌کنیم
شهریور ۱۵ ۱۳۹۲
خشونت خانگی و اجتماع
۰
image_pdfimage_print

 images (8)

عکس: harfeno

مسئله این است که آیا ما بستر لازم را برای ازدواج دائم جوانان ایجاد کردیم و تأخیر در آن ایجاد شد؟ آیا ما قانونی برای تسهیل ازدواج جوانان اجرا کردیم و تمایلی در ازدواج جوانان ایجاد نشد که حالا راه‌حل را در ازدواج موقت ببینیم؟ علی‌القاعده شرع مشکلی با ازدواج موقت ندارد، اما ما شرع را نباید در خلأ در نظر بگیریم. شرع را باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی دید و موضوع را باید با توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تعریف کرد. ما در شرایط خاصی هستیم. جامعه ایرانی فرهنگی دارد که به راحتی ازدواج موقت را بر نمی‌تابد.

عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم به برخی سیاست‌ها در راستای ترویج ازدواج موقت برای حل مشکل تأخیر در ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: مسئله این است که آیا ما بستر لازم را برای ازدواج دائم جوانان ایجاد کردیم و تأخیر در آن ایجاد شد؟ آیا ما قانونی برای تسهیل ازدواج جوانان اجرا کردیم و تمایلی در ازدواج جوانان ایجاد نشد که حالا راه‌حل را در ازدواج موقت ببینیم؟ علی‌القاعده شرع مشکلی با ازدواج موقت ندارد، اما ما شرع را نباید در خلأ در نظر بگیریم. شرع را باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی دید و موضوع را باید با توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تعریف کرد. ما در شرایط خاصی هستیم. جامعه ایرانی فرهنگی دارد که به راحتی ازدواج موقت را بر نمی‌تابد.

خانواده در اسلام و فرهنگ ما فقط کارکرد جنسی ندارد که با ازدواج موقت حل شود

افروغ در ادامه تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم در پژوهش‌ها این سؤال از جوانان پرسیده شود که آیا دوست دارید یک ازدواج دائم و آسان داشته باشید یا می‌خواهید بدون آنکه به فکر تشکیل خانواده و مهربانی و قوام و الفت خانواده باشید، فقط و فقط به کارکرد جنسی آن بپردازید؟ در واقع وقتی ما به ازدواج موقت می‌پردازیم، یعنی تنها داریم به کارکرد جنسی خانواده توجه می‌کنیم و یادمان می‌رود که خانواده یک کل منسجمِ چندکارکردی است. در قرآن از کارکرد محبت، الفت، رفع نیازهای جنسی و … خانواده اینگونه یاد می‌شود: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً.

وی افزود: به این معنا که خانواده کانون مودت و رحمت است و البته رفع نیاز جنسی نیز بخشی از کارکرد خانواده به شمار می‌رود. درحقیقت خانواده یک کل منسجم ‌است که هیچ جایگزینی ندارد. در عین حال که ما مخالف حکم فقهی ازدواج موقت نیستیم، اما به عنوان یک راهکار می‌خواهیم حرف از شرایط یک ازدواج دائم بزنیم که بر موقت آن برتری دارد.

طرح تسهیل ازدواج جوانان، مصوبه ای بدون اجرا و ابلاغ

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: بحث اصلی این است که آیا دولت نسبت به حق اجتماعی مردم برای ازدواج دائم وظیفه‌ای دارد یا خیر؟ و جواب این است که بله دارد. ما این وظیفه را در همان طرح تسهیل ازدواج جوانان دیدیم. این طرح ابعاد مختلفی داشت؛ ساخت مسکن برای تازه عروس و دامادها، ایجاد شغل، برگزاری مراسم عروسی و … این طرح در صورت اجرا می‌توانست شرایط ازدواج دائم را برای جوانان فراهم کند. مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته که در ابتدای ازدواج از طرف دولت حمایت می‌شوند.

افروغ گفت: سؤال اینجاست که چرا این طرح اجرا نشد؟ چرا رئیس وقت مجلس این طرح را ابلاغ نکرد؟ که امروزه به عنوان یک طرح معوق باقی بماند و حالا فکر کنند مسئله ازدواج تنها با یک وام حل می‌شود.

وی با اشاره به همزمانی این طرح با طرح صندوق مهر امام رضا(ع) افزود: برخی در دولت دهم می‌خواستند مشکل ازدواج جوانان را با یک وام ازدواج حل کنند. اما مگر مشکل ازدواج با یک وام حل می‌شود؟ کسانی که مسئله ازدواج را فقط در حد یک وام می‌بینند، معلوم است که بستر ازدواج موقت را فراهم می‌کنند.

از جوانان سؤال شود ازدواج دائم و آسان را ترجیح می‌دهند یا موقت؟

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از پژوهش‌هایی که تنها به افکارسنجی جوانان نسبت به ازدواج موقت پرداخته و صحبت از گرایش آنها به ازدواج موقت می‌کنند، تصریح کرد: لازم است در تحقیقاتی که در مورد ازدواج موقت صورت می‌گیرد این سؤال مطرح شود که “آیا حاضرید یک ازدواج باثبات همراه با عشق و محبت و مودت داشته باشید یا یک صیغه موقت؟” من فکر می‌کنم حتی اگر شواهد آماری هم نشان بدهند جوانان به ازدواج موقت گرایش دارند، باید ریشه‌یابی کرده و مشخص شود چرا این گرایش ایجاد شده است؟

وی با طرح این سؤال که ازدواج موقت مشکل چه کسانی را حل می‌کند؟، افزود: در حال حاضر چه کسانی به ازدواج موقت روی می‌آوردند و این ازدواج نیاز چه قشری را برطرف می‌کند؟ لازم است تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد و مشخص شود که عملاً چه اتفاقی درکشور در حال وقوع است؟ آیا کسانی سراغ ازدواج موقت می‌روند که همسری ندارند یا آنها که همسر دارند؟

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع فرهنگی ازدواج موقت اشاره کرد و اظهار داشت: به هر حال جوان ایرانی در خانواده ایرانی بزرگ شده و خانواده را می‌شناسد. اساساً انسان شرقی بهتر از انسان غربی خانواده را می‌شناسد و جمع‌گراتر است. انسان شرقی خانواده را به عنوان یک کل منسجم درک کرده و به راحتی از شیرینی یک پیوند دائمی نگذشته و از سر اینکه نیازی دارد، گرایش به ازدواج موقت پیدا نمی‌کند. ضمن آنکه فرهنگ خانواده‌ ایرانی به هیچ‌وجه ازدواج موقت را بر نمی‌تابد.

دولت و مجلس جدید، نگاهی نو به این طرح در جهت اجرایی شدن داشته باشند

وی در پایان خواستار مطالعه و بررسی دوباره طرح تسهیل ازدواج شد و از کارشناسان این حوزه و علاقه‌مندان به مسائل ازدواج جوانان و خانواده درخواست کرد که نگاهی دوباره به این طرح داشته باشند.

منبع: http://goo.gl/uOPpA4

 

 



Leave a reply

Your email address will not be published.