صفحه اصلی  »  تجربه ها و خاطره ها  »  هندوستان و دخترانی ک...
آبان
۲۷
هندوستان و دخترانی که به خاطر نداشتن جهیزیه می سوزند
تجربه ها و خاطره ها
۱
, , , , , ,
image_pdfimage_print

8119250499_a5a62253c6_z

عکس: rajkumar1220

فیروزه فروزانفر- روزنامه نگار

 ستاره در روستای “طالبا ” در جنوب هند زندگی می کرد، ایالتی به نام “ماهارا شترا” که در آنجا دادن جهیزیه به دختر آبرو و حیثیت خانواده محسوب می شود. با ستاره در یک سازمان غیر دولتی در بمبی آشنا شدم. دختری ۱۶ ساله که صورت و سینه هایش سوخته بود و چشم های درشتش میان صورت سوخته او می درخشید.

ستاره خودش را به آتش کشیده و پس از بستری شدن در بیمارستان در حمایت یک سازمان غیر دولتی قرار گرفته بود. او می گفت: پدرم فوت کرد وخانواده ما بی سرپرست شد، آن هم زمانی که من نامزد داشتم. مادرم ماند وخرج ۴ فرزند بی سرپرست، برای همین دیگرامکان نداشت که خانواده ام بتواند به من جهیزیه ای را بدهد که پدرم با خانواده داماد توافق کرده بود. در روستای من چنین دختری باید بمیرد و من که تحمل یک عمر تحقیر را نداشتم خودم را آتش زدم. کاش همسایه ها نجاتم نداده بودند و می مردم. پرستاری در بیمارستان من را به خانم رانجانا کوماری معرفی کرد. آنها با آمبولانس من را به بمبئی انتقال دادند و درمانم کردند. حالا مدتی است در پناهگاه انجمنی که خانم کوماری درست کرده زندگی می کنم و درس می خوانم ولی همیشه به دختران روستایم فکر می کنم. در روستای من بسیاری از خانواده ها دختران را همان بدو تولد می کشند چون می دانند که نمی توانند به آنها جهیزیه بدهند. جهیزیه دادن باعث می شود که همه سرمایه خانواده از بین رفته و یا حتی برای همه عمر زیر بار قرض بروند و این برای خانواده های فقیر روستا یعنی مرگ تدریجی.

دختران خود را مسموم می کنند

 از جمله جوامعی که جهیزیه خانواده ها را با بحران روبرو می کند هندوستان است. آداب و رسوم مربوط به جهیزیه در این کشور بسیار جدی است و امنیت روانی و اقتصادی و اجتماعی خانواده ها به این رسم وابسته است. رسمی که خانواده های هندی را با بحران روبرو کرده و دختران را به دام مرگ و خودکشی می کشد.

خانم کوماری مدیرمرکز تحقیقات اجتماعی می گوید: بسیاری خانواده ها دختران را بارسنگین می دانند بخصوص در روستاها و خانواده های فقیر که اکثریت قابل توجه هندوستان را تشکیل می دهند. یک تفکر جاهلی و غیر انسانی که بر تعادل جمعیت زن و مرد تاثیر گذاشته است. خانواده ها ناگزیر به شوهر دادن دختران هستند و توان دادن جهیزیه ندارند برای همین ما با مواردی روبرو هستیم که دختران خود را مسموم می کنند و یا اگرآنها بیمار شوند درمانشان نمی کنند. بحران جهیزیه به شدت به کاست ها و طبقات اجتماعی در هندوستان مربوط است و با وجود فعالیت زیاد سازمان های غیردولتی این مشکل به قوت خود باقی است.

سال گذشته واحد مرکزی خبر ۱۴ شهریور، خبری بر روی تلکس خبری خود به نقل از روزنامه هافینگتون پست منتشر کرد. در این خبر آمده بود فعالان حقوق زن در هند اعلام کرده اند در هر ساعت یک زن در هندوستان به دلیل جهیزیه کشته می شود چرا که حساسیت خانواده ها روی جهیزیه افزایش یافته و همین حساسیت ها و اصرار خانواده داماد درباره کیفیت و کمیت جهیزیه موجب بروز اختلاف و جرایم منجر به قتل می شود.

اگر چه از سال ۱۹۶۱ سنت جهیزیه از سوی دولت هند ممنوع اعلام شد، اما می توان با دادن عنوان «هدیه » به جهیزیه از زیر بار این ممنوعیت شانه خالی کرد. برای افرادی که جهیزیه دریافت می کنند، «جهیزیه» جایگاه مهمی دارد؛ این جایگاه اعتقادی یا عاطفه ای نیست بلکه صرفا مقاصد اقتصادی و طمع مادی پشت آن قرار گرفته است. تعداد زیادی از عروسان به دلیل نارضایتی همسر و خانواده او از ارزش اقتصادی جهیزیه، مورد سوءاستفاده قرار می گیرند. خانواده های فقیر پس از ازدواج دخترانشان به نوعی زیر نفوذ قدرت داماد قرار می گیرند. به همین دلیل کشتن نوزادان دختر در خانواده های فقیر بسیار رایج است. جهیزیه به نوعی ابزاری است برای جلب مردانی که دارای موقعیت اجتماعی بالا هستند و یا رشوه یی است که از طرف والدینی که از بی شوهر ماندن دختر خود وحشت دارند، پرداخته می شود. (۱)

” شانیا ” راننده تاکسی است که من را برای دیدن”  تاج محل ” می برد. او که از کودکی در خیابان بزرگ شده و امروز خرج خواهر ها و برادرهایش را می دهد می گوید: عروس خوب در هند با جهیزیه سنجیده می شود و ربطی به طبقه اش ندارد. چون اگر مرد با زنی از طبقه بالا ازدواج کند، شان اجتماعی اش بالا نمی رود و برای همین دنبال جهیزیه بیشتر است ولی اگرزن  با مردی از طبقه بالا ازدواج کند شان اجتماعی اش بالا می رود درک این رسم ها برای شما مشکل است ولی در هندوستان که همه چیز بر اساس کاست و طبقه معین می شود این روابط بسیار مهم است. در زمان های گذشته هر کسی با هم طبقه ای خودش ازدواج می کرد اما بعد از دوره نوسازی همه چیز تغییر کرده است چرا که افراد طبقه پایین با درس خواندن و تجارت توانستند به شغل های خوبی برسند چیزی که قبلا در هند ممکن نبود وبعضی از افراد طبقه بالا هم در جریان نوسازی فقیر شدند. خانواده ها مایلند تا از طبقات بالا داماد بگیرند چون شان و ارزش دخترشان بالا می رود و حاضرند جهیزیه خوب پیشنهاد کنند. دخترانی که اصالتا از کاست خوبی نیستند ولی پدرشان پولدار شده است. امروز رقابت برای داشتن داماد از طبقه خوب در گرفته و چشم و هم چشمی روز به روز بیشتر می شود. دختران بسیاری نیز در این میان کشته می شوند.

راننده تاکسی حق دارد. خیلی تلاش می کنم حرف های او را بفهمم ولی او می گوید تا کاست ها و رسم و رسومات هندوستان را نشناسی سخت می توانی درک کنی که چگونه دختران از خجالت نداشتن مهریه خودشان را می کشند. راننده تاکسی که ۲۱ سال بیشتر ندارد در خیابان های هند از توریست ها ۳ زبان یاد گرفته و به خوبی انگلیسی و فرانسوی و آلمانی حرف می زند.

 گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل درباره وضعیت زنان و دختران هندی و بررسی دلایل ارجحیت فرزندان پسر به دختر، حاکی از تأثیر قوانین موجود برعلیه تبعیض جنسیتی است که در برخی موارد حتی برعلیه بهبود بخشیدن به اوضاع عمل می‌کند. این گزارش تلاش دارد که تنها تدوین چارچوب‌های قانونی و حقوقی جدید، می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. (۲)

این گزارش که توسط کرتی سینگ، فعال حقوق زنان، تدوین شده است با ارائه پیشنهادهایی برای نحوه اصلاح قانونی حوزه‌های مرتبط با زنان برای دولت‌های محلی و ملی، در تلاش برای ایجاد زمینه قانونی، برای جامعه‌ای است که زنان در آن از تبعیضات عدیده رنج می‌برند.

 گزارش همچنین به فقدان قوانین در رابطه با قتل‌های حیثیتی و مالکیت بعد از ازدواج اشاره داشته و اصلاحات قانونی مدون در این موارد را نیز کمکی به بهبود شرایط زنان و دختران قلمداد می‌کند.



  1. سيمين said on دی ۱۰, ۱۳۹۳

    به این می کویند برده داری ازنوع جدید و نشانه حماقت بشر نااکاه است روشن کردن مردم بخصوص طبقات فرودست جامعه راه حل اصلی این فجایع است

Leave a reply

Your email address will not be published.

مشاوره حقوقی رایگان برای قربانیان خشونت خانگی

روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶ عصر تا ۱۰ شب مشاوران خانه امن پاسخگوی شما هستند.

مشاوره حقوقی رایـــگان

شماره تماس: ۸۵۳۱۲۶۰۰-۰۲۱